Thursday, December 30, 2010

pengaruh dulu dan sekarang

Dulu masa aku kecik-kecik, orang tua aku kalau nak bagi aku keluar main, mesti lepas pukul 4 petang. Nak main basikal ke, nak pergi padang ke, nak pergi taman permainan, mesti lepas pukul 4. Kalau cuti sekolah barulah free sikit. Tapi pagi-pagi mesti mau kena settlekan dulu keje2 kt umah mcm sapu daun2 yg gugur berlambak2 kt laman umah,bersihkan longkang,pehh masa tu duk merungut jek kalo tiba giliran aku membersihkan longkang ni,tp serasa aku memang aku jek yg selalu kena,sbb yg lagi sorang tu sek nk ngelat jek..hehe (sori long..kenyataan) Lepas settle semuanya baru la boleh keluar pergi main. Tapi pukul 12 mesti kena balik, makan tengahari. Petang baru boleh keluar balik.

saat daun muda telah tumbuh, maka daun yang telah tua akan gugur..bukan kerana mereka disingkirkan tapi sudah saatnya tugas mereka di gantikan dengan yang muda. 

Itu jam main pun macam biasalah. Permainan budak-budak kampung je. Kat kampung nak main apa lagi. Selain askar kecik-kecik untuk main perang-perang dan bola sepak, baling selipar, rounders, baling tin, acah galah, guli antara permainan-permainan yang ada waktu tu. Sebab tu waktu petang memang ditunggu. Boleh keluar pergi main. Duduk rumah bukan boleh buat apa pun. Tapi pukul 7 mesti dah kena ada kat umah. Kena mandi tunggu maghrib.
Tengok TV pun waktu petang gak. Kartun paling aku suka masa tu thunder cats dengan Kesatria Baja Hitam. Gaban pun best gak, Ultraman, Doraemon, Masked Rider, Mickey mouse, Donald Duck, memang kartun-kartun yang kena tengok kat TV. Pada aku time tu, itulah entertainment yang ada untuk budak-budak macam aku berhibur.



So, kalaulah aku buat degil time tu, takpun result exam macam hampeh, hukuman yg akan aku dapat..xleh kuar umah dan xleh tengok TV. Duduklah diam2 dalam bilik baca buku. Study konon-konon. Kalau tak dapat keluar main sehari takpe lagi, boleh gak sorok-sorok baca Bambino ke Bujal ke. Cuba dua tiga hari. Memang keras. Kalau kuar umah tu macam tak cukup korum je, mesti ada yang kena marah kat rumah hehe.


Tapi tu dulu, zaman budak-budak kat kampung dulu. Budak-budak zaman sekarang dah lain.semua dah advance Kalau tak dapat kuar umah, takde hal. Lagi seronok.. diorang memang nak duduk rumah jek. Tak dapat tengok TV pun takde masalah lagi. Boleh main internet, boleh main facebook. Budak-budak zaman sekarang dah ramai yang pandai main internet, lebih daripada orang tua diorang. Kalau dulu balik sekolah campak beg, terus ambil basikal. Tapi sekarang campak beg terus mengadap komputer.x terkecuali anak2 aku tu..bila di tegur mulalah,bg jawapan yg kadang2 boleh buat orang tua rasa bebudak sekarang dah terlalu maju..salah sapa ek ?? hehe


Kadang-kadang budak-budak pun dah pandai main blog. Pandai tak pandailah budak-budak sekarang. Orang-orang tua zaman sekarang pun kalau nak jatuh hukuman kena tarik jugak nikmat internet nih. Bukan sahaja bila nak jatuh hukuman, tapi kena pantau sikit aktiviti internet diorang. Internet sekarang nih dah macam gangguan TV jugak, menyebabkan budak-budak sekarang anti-sosial bukan sahaja dengan dunia luar, tetapi dengan keluarga sendiri. Semua sibuk duduk dalam bilik main internet. Memanglah internet ni banyak kebaikannya, tapi kalau disalah guna banyak mendatangkan keburukkan. So, kepada mak bapak, kena ambil perhatian lebih sikit dengan penggunaan internet oleh anak-anak mereka.^_^



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...