Sunday, November 21, 2010

"pembuka bicara"



Segala puji bagi Allah yang Esa dan Perkasa..yang Mulia lagi Pengampun..yang merubah malam dengan siang dan sebaliknya..sebagai peringatan bagi mereka yang tajam fikirannya..yang menyedarkan pada orang yang dipilihNya diantara makhlukNya..maka menghibur mereka dari kesenangan dunia dan mengerjakan mereka dengan kesedaran berdzikir kepadaNya serta memberi taufiq untuk melakukan taat dan bersiap bekal untuk hari kemudian yang kekal abadi..di samping menghindarkan apa yang menimbulkan murka Allah dan menyebabkan kebinasaan diri dan menjaga itu semua pada tiap keadaan dan perubahan masa..

Aku memanjatkan puji sepenuh hati yang meliputi pengertian syukur dan puja..dan aku percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang belaskasih lagi Maha Pemurah dan Penyayang..dan aku percaya bahawa junjungan kita Nabi Muhammad hamba Allah dan pesuruhNya serta kekasihNya yang memimpin ke jalan agama yang lurus..

Semoga Rahmat Allah dan SejahteraNya tetap atas Nabi Muhammad dan Nabi lain-lainnya serta keluarga dan sahabat mereka dan orang-orang yang salih..

Firman Allah:
"Tiadalah Kami menjadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadat(mengabdi) kepadaKu,Aku tak mengkehendaki dari mereka rezeki..dan tidak menginginkan makanan..
(Ad-dzarijat 56-57)





Ayat ini jelas mengatakan bahawa manusia diciptakan untuk beribadat,maka sudah selayaknya mereka memperhatikan hikmah tujuan daripada kejadian diri mereka,dan mengabaikan tipudaya dengan zuhud..sebab dunia akan rosak dan sebagai batu loncatan..bukan tempat tinggal dan kesenangan..
Maka oleh sebab itu orang-orang yang sedar/sihat fikiran tidak tertipu oleh kesibukan dunia untuk melakukan kewajiban ibadat...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...