Wednesday, November 24, 2010

Mendekati Allah

Taqarrub Ila'Allah ialah salah satu ikhtiar yang dilakukan oleh manusia sebagai hamba Allah swt untuk mendekatkan dirinya pada Allah swt, dengan melakukan apa yang Allah swt perintahkan dan menjauhi apa yang Allah larang. Contoh: solat, puasa, zakat, haji, dzikir, muhasabah (evaluasi diri) , membaca Al-qur’an, dan lain sebagainya.
Selain dari melakukan amalan yang wajib, manusia digalakkan untuk melakukan amalan-amalan sunat untuk mendekati diri dengan Allah swt 


Tidaklah hamba-Ku bertaqarrub kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai daripada apa yang telah Aku wajibkan kepadanya. Hamba-Ku terus-menerus bertaqarrub kepada-Ku dengan amalan-amalan nafilah hingga Aku mencintainya. Jika Aku telah mencintainya, Aku menjadi pendengarannya yang dengannya ia mendengar; menjadi penglihatannya yang dengannya ia melihat; menjadi tangannya yang dengannya ia memegang; menjadi kakinya yang dengannya ia berjalan. Jika dia meminta kepada-Ku, pasti Aku beri. Jika ia meminta perlindungan-Ku, pasti Aku lindungi
(HR al-Bukhari).




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...